2013/07/11

УВОД У МОНОДРАМУ

Пратећи програм
ПЕТАК, 05. јул
12,00 


НИКОЛАЈ ЈЕВРЕИНОВ: УВОД У МОНОДРАМУ
Промоција књиге у издању Фестивала монодраме и пантомиме

Стотину три године од настанка, на нашем језику појављује се превод списа Николаја Јевреинова Увод у монодраму. Овај оглед спада у ред оних малобројних а драгоцених теоријских радова посвећених питањима монодраме.
И када говори о монодрами као особеном сценском феномену, Николај Јевреинов не одустаје од свог основног начела које сва збивања у природи и друштву посматра као збир театралности. У основи естетике за коју се у театру заузимао Николај Јевреинов примарна је идеја театралности; њу наш теоретичар дефинише као скуп поступака својствених драмском јунаку који представљају сублимат животних искустава и који се због тога појављују у пречишћеном сценском облику. развој и пуни замах омогућавају представу. Када се илузија изгуби, нестаје и позоришна уметност.
За Николаја Јевреинова је монодрама сценски облик који пружа синтетичку слику живота и отуда она нема обавезу да реалистички прикаже свет онаквим какав он јесте; глумац има задатак да прикаже преживљене одразе нечијег „ја“, при чему се не губи из вида театарски облик представљања, који подразумева коришћење свих позоришних могућности. Тек у њиховом садејству, у узајамном деловању, гледаоцима се пружа прилика да представу прате својим духовним оком  у њеном телесном облику.
Треба ли посебно истицати околност да је Николај Јевреинов стваралац који је међу првим теоретичарима монодраме указао на парадоксално двојство од којег је начињена монодрама; психолошки лик монодрамског јунака, подржан емоционалним учешћем гледалаца представља једну страну, док другу чине условности које су „стране“, „туђе“ и по нас угрожавајуће чак и онда када их сами стварамо. Како се може разрешити ова привидна антиномија? Једино субјективним прилазом, будући да је свака театарска порука субјективна, па чак и онда када у себи садржи и клицу позоришне субверзивности.
(Одломци из Предговора.)


                                                                                 Радомир Путник 



Радомир Путник, проф. др Радослав Лазић и проф. др Милован Здравковић


Драмски уметник Предраг Милетић












Нема коментара:

Постави коментар